Παιδείας & Χημικής Εκπαίδευσης 20/3/2013

Δελτίο Τύπου της ΕΕΧ - Πειραματικά Λύκεια: Οι Φυσικές Επιστήμες στο περιθώριο

Δελτίο Τύπου της ΕΕΧ σχετικά με τον αποκλεισμό των Φυσικών Επιστημών για τις εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Λύκεια

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

 

Εισαγωγικές Εξετάσεις στα Πρότυπα-Πειραματικά Λύκεια

Οι Φυσικές Επιστήμες στο Περιθώριο

Από τον ιδρυτικό νόμο των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (3966/2011), προκύπτει ότι ο στόχος των εξετάσεων εισαγωγής στην Α΄ Τάξη των Π. Π. Λυκείων είναι η επιλογή μαθητών με υψηλό και πολύπλευρο δυναμικό σε γνώσεις και δεξιότητες,  με σκοπό η χώρα να διαμορφώσει σύγχρονα σχολεία τα οποία θα εστιάζουν στην αριστεία και στη δημιουργικότητα.

Ταυτόχρονα η διαδικασία των εξετάσεων δεν πρέπει να είναι εξαντλητική για τους μαθητές και τις οικογένειες τους, συνεπώς πρέπει να υπάρξουν περιορισμοί, τόσο στον αριθμό των εξεταζομένων μαθημάτων όσο και στη χρονική διάρκεια των εξετάσεων.

Η απόφαση  όμως της ΔΕΠΠΣ και του ΥΠΘΠΑ οι εξετάσεις να περιοριστούν στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, αποκλείοντας τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών,είναι σε διάσταση με τη διεθνή πρακτική και σαφώς αποκλίνει από την επίτευξη του σκοπού των εξετάσεων, οδηγώντας στην επιλογή μαθητών που είναι πολύ πιθανό να υστερούν σε πολύ σημαντικές γνώσεις και δεξιότητες.

Η Ένωση Ελλήνων Χημικών εκτιμά ότι ο αποκλεισμός των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών από τις εξετάσεις εισαγωγής στην Α΄ Λυκείου των Π.Π. Λυκείων της χώρας δεν στηρίζεται ούτε σε επιστημονικά δεδομένα, ούτε στη διεθνή πρακτική,και ως σύμβουλος του κράτους σε θέματα χημικής εκπαίδευσης, μετά από εισήγηση του Τμήματος Παιδείας και Χημικής Εκπαίδευσης, παρενέβη με κείμενο προς το ΥΠΘΠΑ, με το οποίο παραθέτοντας στοιχεία το κάλεσε να αναθεωρήσει την απόφασή του για τον αποκλεισμό των Φυσικών Επιστημών από τις εξετάσεις επιλογής.

Επιγραμματικά τα στοιχεία που ενισχύουν τη θέση της Ε.Ε.Χ. είναι:

1) Στην Ελλάδα τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών (γενικής παιδείας, θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης) του Λυκείου αποτελούν ένα σημαντικό μέρος του συνόλου των μαθημάτων του Λυκείου. Επιπλέον, περίπου το 65% των μαθητών του Λυκείου επιλέγει κατευθύνσεις επιστήμης και τεχνολογίας και κατευθύνεται προς τις αντίστοιχες ανώτατες σχολές. Με μαθητές που, εκ του τρόπου εισαγωγής τους, υστερούν στα μαθήματα αυτά δεν  είναι εφικτή η υλοποίηση ενός σχολείου αριστείας και δημιουργικότητας υψηλού επιπέδου.

2) Στην κοινωνία των Επιστημών και της Τεχνολογίας, η οποία χαρακτηρίζεται από ραγδαίες επιστημονικές ανακαλύψεις που καθορίζουν όλο και περισσότερο την καθημερινότητα,

δεν είναι λογικό να ανιχνεύουμε τους αρίστους μόνο στις διαστάσεις της επικοινωνιακής ικανότητας (γλωσσικά μαθήματα) και της λογικομαθηματικής ικανότητας (μαθηματικά), παραβλέποντας τις ικανότητες που συνδέονται κατ’ εξοχήν με τον φυσικό κόσμο και την καθημερινότητα των μαθητών και μελλοντικών πολιτών.

3) Δεν υπάρχουν έρευνες που να υποστηρίζουν ότι οι γνώσεις και οι δεξιότητες στα γλωσσικά μαθήματα και στα μαθηματικά καλύπτουν, έστω και στοιχειωδώς, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αναπτύσσονται από τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών.

Αυτό επιβεβαιώνεται από τη διεθνή πρακτική των παγκόσμιας εμβέλειας διαγωνισμών αξιολόγησης των μαθητών, όπως  τοπρόγραμμα PISAτου ΟΟΣΑ, ή το πρόγραμμα TIMMSτης ΙΕΑ (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement),οι οποίοι συμπεριλαμβάνουν στη μεθοδολογία τους, σε ισότιμη βάση, και τις Φυσικές Επιστήμες προκειμένου να μπορούν να εξάγουν έγκυρα, αξιόπιστα και γενικεύσιμα συμπεράσματα για την ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων των συμμετεχόντων χωρών.

4) Όλες οι αναπτυγμένες χώρες που παρουσιάζουν υψηλή κοινωνική συμμετοχή των πολιτών τους, παράλληλα με υψηλή παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα, δομούν τα εκπαιδευτικά τους συστήματα με επίκεντρο τον εγγραμματισμό των μαθητών - μελλοντικών πολιτών στη Γλώσσα, στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες.

5) Παραβλέπονται οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης[1]για την προετοιμασία των νέων για τον 21ο αιώνα με τις οποίες καλούν τα κράτη μέλη σε:

«… ενθάρρυνση της έφεσης των μαθητών για τα μαθηματικά, τις επιστήμες και την τεχνολογία, με στόχο να εξοικειωθούν από νεαρή ηλικία με το επιστημονικό πνεύμα, …».

 

Η Ένωση Ελλήνων Χημικώνείναι πρόθυμη να συμβάλλει με προτάσεις στην υλοποίηση ενός συστήματος εισαγωγής το οποίο αφενός θα διασφαλίζει τις προϋποθέσεις επίτευξης της αριστείας και της δημιουργικότητας, τις οποίες έχει ανάγκη η χώρα στη δυσμενή περίοδο που διανύει και αφετέρου με την κατάλληλη επιλογή θεμάτων θα μπορέσει να αποτελέσει τον καταλύτη ο οποίος θα κινητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς να υιοθετήσουν διδακτικές προσεγγίσεις που θα ενεργοποιούν τους μαθητές στην επεξεργασία της νέας γνώσης, αποδυναμώνοντας την παθητική παρακολούθηση.

 



[1]Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης,(13-12-2008). Συμπεράσματα του Συμβουλίου των αντιπροσώπων … σχετικά με την προετοιμασία των νέων για τον 21ο αιώνα: ένα πρόγραμμα ευρωπαϊκής συνεργασίας στο σχολικό τομέα.Στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης σελ. C319/22.

Ακολουθήστε μας

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

« Απρίλιος 2024 »
Δευ Τρί Τετ Πέμ Παρ Σάβ Κυρ
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30